Lancia Dedra (1989 – 1999)

Lancia Dedra (typ 835) je kompaktní manažerský vůz vyráběný v letech 1989-1999. Původně byl navržen jako podpora a později jako náhrada modelu Prisma, který měl šest let po svém uvedení na trh potíže udržet si konkurenceschopnost s nejnovějšími soupeři. Lze jej považovat za sedanovou verzi druhé generace modelu Delta, která byla uvedena na trh o čtyři roky později, v roce 1993.

Dedra měla náročný úkol: měla navázat na odkaz modelu Prisma, který značku Lancia znovu uvedl na pole kompaktních manažerských vozů, a pokud možno rozšířit její podíl na trhu. Dedra, větší než její předchůdce, byla prezentována jako druhá vlajková loď značky Lancia, jako vůz, který by mohl uspokojit zájemce o elegantní sedan střední velikosti, ale nechtěl si kupovat manažerský vůz jako Thema.

Konstrukce, jejímž autorem byl Ercole Spada z institutu I.DE.A, měla vynikající součinitel odporu vzduchu, který činil pouhých 0,29. Jádrem produktu byla prestiž, exkluzivita, osobitost a komfort, kterých bylo dosaženo vysokou úrovní výbavy a použitím materiálů (např. Alcantara), stejně jako detaily, jako jsou speciální laky, kola z lehkých slitin a pozornost věnovaná odhlučnění, ventilaci a dalším otázkám. Uvnitř k možnosti získat dokonalou polohu za volantem přispěla nastavitelná sedadla, volant a elektricky nastavitelná zrcátka. Také bezpečnost, a to jak pasivní s konstrukcí navrženou tak, aby minimalizovala zranění při nehodě, tak aktivní, jako je ABS a airbag, byla u Dedry na prvním místě.

Vůz byl postaven na platformě Fiatu typu 3, protože myšlenkou skupiny Fiat na konci 80. let bylo dosáhnout z jedné podlahové plochy (z důvodu úspor z rozsahu) tří různých vozů na stejném základu: elegance pro Lancii Dedra 1989, pohodlí za konkurenceschopnou cenu pro Fiat Tempra (1990) (s velkým zavazadlovým prostorem) a sportovního charakteru pro Alfu Romeo 155 (1992).

V roce 1991 byla na trh uvedena Dedra Integrale. Používala stejný motor a převodovku jako Delta Integrale 8v. Motor Delta Integrale 8v je jednou z nejosvědčenějších pohonných jednotek na světě, dvoulitrový čtyřválcový motor se vstřikováním paliva a dvojitou vačkou, vybavený protiběžnými vyvažovacími hřídeli a turbodmychadlem Garrett T3 a přidruženým mezichladičem pro podporu objemové účinnosti, které zvyšují výkon na 171 k (127 kW) v katalyzované verzi. Dedra Integrale rovněž využívá stejný stálý pohon všech kol jako Delta Integrale a zahrnuje nový systém kontroly trakce Visco Drive 2000. Obsahuje také elektronicky řízené odpružení, které je k dispozici na přání ve verzích 2.0 a vyšších.

Když byla Dedra uvedena na trh, byla to pro Lancii dobrá doba: Model Thema prošel o rok dříve faceliftem, a přestože byl na trhu pět let, prodával se dobře, Delta (1979) díky pokračujícím úspěchům v soutěžích prožívala druhé mládí a Y10 měla za sebou mírný restyling a dobré prodeje. Mimo Itálii však Dedra výrazný úspěch nezaznamenala. Významný facelift v roce 1993 prodejnímu úspěchu vozu příliš nepomohl a o rok později byla celá řada Lancia včetně modelu Dedra stažena z trhů s pravostranným řízením. Vůz, od roku 1994 prodávaný také jako kombi, které vyvinula francouzská karosárna Heuliez, zůstal na italském trhu populární až do roku 1999, kdy byl nahrazen zcela novým modelem Lybra.

Celkem bylo během jeho komerčního života vyrobeno 418 084 vozů Dedra.

Přejít nahoru