Lancia Thesis (2001 – 2009)

Lancia Thesis je plnohodnotný vůz vyráběný italskou automobilkou Lancia v letech 2001-2009. Byl k dispozici s motory s přirozeným nasáváním a přeplňováním v rozmezí 2,0 až 3,2 litru v konfiguraci řadový pětiválec nebo šestiválec. Jeho vzhled vycházel z koncepčního vozu Lancia Diàlogos z roku 1998. Premiéru měl sériový vůz na autosalonu v Ženevě v roce 2001 a jeho interiér byl poprvé vystaven na autosalonu ve Frankfurtu téhož roku. Prodej byl zahájen v červnu 2002 v Itálii, krátce poté následovaly exportní trhy.

Lancia do modelu Thesis investovala velké prostředky. Na rozdíl od předchůdce Lancia Kappa, který sdílel automobilovou platformu s Alfou Romeo 166, měl Thesis vlastní podvozek. Podle slov britského magazínu Car byl vůz vybaven „komplikovaným víceramenným zavěšením s hliníkovými výztuhami na obou koncích, doplněným adaptivními tlumiči Mannesmann Sachs ‚Skyhook‘„, které byly použity u Maserati Spyder. Byla to první Lancia s radarovým adaptivním tempomatem, který vyráběla firma Bosch.

Při popisu jízdních vlastností Horrell v Car napsal: „Je znát, že je to těžký vůz, ale není žádná nouze nechat tento vůz s motorem V6 jemně zpotit. Jeho automatická převodovka je pozorná a plynulá. Motor, ačkoli je tišší než v jakékoli Alfě, je to jediné, co slyšíte, protože hluk od silnice a větru byl potlačen. Stejně tak chrastění. Je to pevná loď.“ A dodává: „Jízda s Thesisem je prostě úžasná. Spolkne velké nerovnosti, ať už jedete jakoukoli rychlostí. Přesto se v nouzi nenadnáší; nastavitelné tlumiče udržují pohyby karoserie pod kontrolou. Ještě lepší jsou při bočním namáhání; vzhledem k polštářovitému charakteru v přímém směru je náklon v zatáčkách úžasně dobře zvládnutý“.

Hlavní kritika se týkala řízení, které Horrell považoval za příliš lehké, a mírné tendence k nedotáčivosti vedoucí k zásahům systému ESP. Závěrem Horrell shrnul Thesis jako „mnohem přesnější a dokonce agilnější, než na co má právo.“ Podle něj byl Thesis důstojným vyjádřením hodnot značky Lancia. Dodal: „Představte si Rover 95 a budete strašidelně blízko. Je to děsivá představa: dvě značky, které odmítají být mladistvé nebo sportovní, dvě značky, které nedosáhly dostatečných provozních výsledků.“ Další návrhy se týkaly toho, že vůz byl dobrým produktem na špatném místě na trhu. Podle tohoto názoru by bylo lepší nabídnout vůz v cenové kategorii Fordu Mondeo než v konzervativnějším sektoru, kde soupeří BMW řady 5 a Mercedes třídy E.

Thesis je vybaven šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou Comfortronic, která je k dispozici pro všechny výbavové stupně kromě 2.0. Interiér byl čalouněn kůží nebo semišovému materiálu podobnou Alcantarou, kterou Lancia dlouho upřednostňovala. Navzdory velmi rozsáhlé úrovni výbavy a lepšímu vybavení zůstaly prodeje daleko za předchůdcem Kappa, poměrně daleko za konkurencí. Když byl model na začátku roku 2009 ukončen, bylo vyrobeno pouze 16 000 kusů.V roce 2011 byl Thesis nahrazen novým vlajkovým sedanem na bázi Chrysleru 300, v kontinentální Evropě přeznačeným na Lancii Thema.

Lancia Thesis Stola S85

Na ženevském autosalonu v roce 2004 byl představen prototyp limuzíny v protažené verzi o 60 cm (24 palců) a délce 5,49 m. Vůz vyrobila společnost Stola a na oslavu 85 let existence firmy Stola byl pojmenován Stola S85. Vůz je vybaven béžovým koženým interiérem a elektricky nastavitelnými zadními sedadly. Vůz má také minibar s ledničkou, multimediální systém s navigačním systémem GPS, přístup na internet, fax a DVD přehrávač. Přestavěný vůz s výkonem 230 k (169 kW; 227 k) a všemi těmito příplatkovými prvky váží 2 030 kg, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,2 s a jeho maximální rychlost je 230 km/h. Vůz je vybaven také systémem pro sledování rychlosti, který je součástí výbavy vozu.

Přejít nahoru